Monday 12 September 2011

Bad habit manusia

1. Tidur dengan make-up anda.

Selepas hari yang panjang di tempat kerja dan keluar malam dengan kawan-kawan, adakah anda akan mencuci make-up anda? Ia mungkin kelihatan membosankan untuk melakukannya. Tidak membuang make-up terompah liang roma anda, dan liang roma anda menghasilkan sebum, pelincir berlilin yang melindungi dan melembapkan kulit. Apabila sebum membentuk, ia boleh menyebabkan jerawat dan bintik hitam. Selain itu, kulit anda perlu "bernafas" pada waktu malam untuk membaiki diri sendiri. Ini tidak boleh berlaku apabila terdapat sisa-sisa pada muka anda!


2. Skip waktu makan.


Sama ada anda melakukan ini kerana anda terlalu sibuk atau kerana anda sedang cuba mengurangkan berat badan, ia satu tabiat yang tidak sihat yang perlu diubah. Badan anda perlu untuk membakar makanan untuk membuat tenaga bagi menjaga anda menempuh aktiviti harian anda. Jika anda skip makan, badan anda akan bekerja dua kali ganda bagi memastikan organ-organ lain anda perlu berfungsi dengan baik. Dan adakah anda tahu bahawa kulit anda adalah organ terbesar badan anda? Anda akan berakhir dengan kulit kering, berkedut dan kusam.


3. Lebih pengelupasan.  


Melakukan scrub badan akan membuatkan kulit anda terasa sangat lembut seperti kulit bayi. Ianya menggelupas bagi menyingkirkan sel kulit mati yang terjadi di atas kulit anda. Apabila anda telah menghapuskannya dan masih melakukan pengelupasan, anda hanya akan menyental halangan pelindung kulit. Ini menjadikan kulit anda kering, lebih sensitif dan lebih terdedah kepada sinaran UV. Cuba kekalkan scrub dan kulit seminggu sekali.


4. Memakai pelembab berlebihan.  

Memang anda perlu pelembab bagi mencegah kulit kering dan kedutan. Gunakan tanpa berlebihan. Lebihan itu hanya akan tinggal di muka anda, menjadikan anda bukan sahaja berminyak, tetapi juga akan menyebabkan liang roma tersumbat. Dan kita semua tahu bahawa liang-liang tersumbat ertinya jerawat (atau lebih teruk, milia - bintik putih kecil yang membentuk apabila sel-sel kulit mati terperangkap di bawah kulit). Jadi bagaimana anda tahu jika anda memakai pelembap terlalu banyak atau terlalu sedikit? Jika ia merasakan kulit anda masih tegang, maka anda mungkin perlu sapukan sedikit. Juga, pastikan anda menggunakan jenis pelembap untuk jenis kulit anda (kering? Berminyak atau kombinasi?) Dapatkan pelembab yang mengandungi perlindungan UV untuk penggunaan sehari (sesetengah jenama boleh digunakan di bawah make-anda), dan satu cahaya untuk malam. Pemakaian pada waktu siang tidak akan berfungsi dengan berkesan jika anda menggunakannya pada waktu malam.



5. Merokok. 

Merokok membuatkan anda kelihatan sepuluh tahun lebih tua dalam jangka masa panjang. Hakikatnya, ia tidak menggantikan oksigen di dalam badan anda dengan karbon dioksida (gas yang sama yang terdapat dalam asap ekzos kereta), memotong oksigen ke semua organ-organ anda, yang termasuk kulit anda. Menghembus juga boleh menyebabkan kedutan di sekitar mulut anda, dan dari masa ke masa, gigi anda akan mendapat berlumuran dengan semua bahan kimia dan plak membina-up. Fikir anda sedang mencari tambahan glamor sekarang? Bagaimana pula ia merosakkan dalaman anda?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...