Tuesday 12 April 2011

Dendam??perlu ker..

  1. Apakah korang semua pernah berdendam??
  2. Adakah korang pernah mendoakan sesuatu yang buruk akan terjadi pada orang yang telah menganiaya korang??
  3. Adakah dendam itu perlu????
PERLU KER..???

hihihi... Actually aku pon pernah berdendam gak... Aku doakan sesuatu yang buruk menimpa budak 2.. Dan ianya jadi kenyataan... Cuma lambat sikit la... Tapi sampai sekarang aku nyesal doakan yang buruk2 pada orang yang menganiaya aku... Skrg aku cuma harapkan ada hidayah untuk mereka.... Lagipon, aku rasa dendam ni x perlu sebab ianya hanyalah hasutan syaitan semata-mata... Kan kan?? Apa yang kita patut lakukan adalah DOAkan kebaikan seseorang 2... Dapat juga kita tenangkan diri kita... Dari berdendam yang x sudah... At last, kita gak yang sakit hati kan...

:::Yang ni hadis berkaitan dendam:::
“Jikalau hal itu berupa suatu dosa, maka beliau s.a.w. adalah sejauh-jauh manusia daripadanya. Rasulullah s.a.w. juga tidak pernah sama sekali membalas sesuatu yang ditujukan pada diri peribadinya, melainkan jikalau kehormatan Allah itu dilanggar, maka beliau s.a.w. pasti membalasnya semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah belaka.”

"Janganlah kamu putus hubungan,belakang membelakangi, benci membenci, hasut menghasut . Hendaknya kamu menjadi hamba Allah yang bersaudara satu sama yang lain (yang muslim) dan tidaklah halal bagi (setiap) muslim mendiamkan saudaranya lebih dari tiga hari".
(HR. Bukhori dan Muslim).

Pesanan aku: Ingatlah bahawa Allah S.W.T itu Maha Adil dan Maha Menentukan... Kalau kita tak balas pon, dia akan dapat balasan gak suatu hari nanti... Bila?? Hanya Allah yang akan menentukan... Kita ni manusia tak berhak nak menentukan balasan bagi manusia yang telah menganiaya kita atau orang lain....

ceewaah....macam ustazah lak aku hari ni..  :P

2 comments:

  1. Dendam itu tidak bagus.
    Jadilah pemaaf jika mampu...

    Peribahasa Jepun ( Part 2 )

    ReplyDelete
  2. memang tak bagus...sekali berdendam, kita akan jadi pendendam selamanya... melainkan kita ubah diri kita... ^_^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...